Nieuw: EMDR-therapie voor traumaverwerking

Inschrijving nieuwe patiënten EMDR

omwille van Britt haar expertise, is er veel interesse door nieuwe patiënten die EMDR-sessies wensen. u kunt een e-mail sturen naar britt@praktijkringoir.be voor meer informatie omtrent de wachttijden. Raadpleeg hier de tarieven.

Wat is EMDR?

EMDR of Eye Movement Desensitization and Reprocessing is een vorm van therapie die onverwerkte herinneringen helpt verwerken.

Vaak liggen pijnlijke ervaringen aan de basis van problemen in ons leven. Duidelijke voorbeelden zijn traumatische ervaringen zoals seksueel misbruik, lichamelijk geweld of ernstige emotionele verwaarlozing die kunnen leiden tot een negatief zelfbeeld, problemen met het vertrouwen van de ander of een overmatige neiging om alles in het leven proberen te controleren. Ook ervaringen waar niet zozeer de intensiteit of de chroniciteit of de herhaling van het gebeuren kenmerkend waren, kunnen sporen hebben nagelaten bij de persoon. Een voorbeeld daarvan is het kind dat gedurende jaren geplaagd/gepest wordt omwille van de kleur van zijn haar of de dikke brilglazen en eveneens een negatief zelfbeeld heeft ontwikkeld.

Soms is het verband tussen de pijnlijke ervaring en het actuele probleem duidelijk, zoals schrik om met de auto te rijden na een auto-ongeluk, vaak is die link veel minder duidelijk. De eerste fase van de EMDR-therapie zal er dan ook uit bestaan om na te gaan of het huidig probleem sowieso gelinkt kan worden aan pijnlijke, onverwerkte herinneringen.

Bij wie kan ik terecht?

Britt Thyssen, erkend psychologe en EMDR-therapeute biedt EMDR-behandelingen aan in het Psychotherapeutisch Centrum Waasland-Groepspraktijk Ringoir.

Je kan bij haar terecht op donderdag en vrijdag, telkens tussen 09:00 en 17:00.